Här är spelarna som säljer flest tröjor i allsvenskan – klubb för klubb

Vilka allsvenska stjärnor är egentligen hetast bland supportrarna?
Fotbollskanalen har kartlagt tröjförsäljningen i samtliga klubbar – och resultatet visar vilka namn som verkligen drar mest intresse på läktarna.
Att försäljning av merchandise är en viktig inkomstkälla för klubbarna råder det ingen tvekan om. Matchtröjor, halsdukar och souvenirer står för betydande intäkter – och i flera fall är det profilerna på planen som säljer bäst även i shoppen.
Salétros, Besara och Jansson i topp
I AIK är det ingen kamp om förstaplatsen. Kaptenen Anton Salétros är, enligt klubbens merchandise-ansvarige Niklas Johansson, “överlägsen etta”. Hos rivalen Hammarby är det Nahir Besara som säljer klart mest – en bekräftelse på hans status som publikfavorit på Södermalm.
I Malmö FF dominerar nygamle stjärnbacken Pontus Jansson listan, följd av Anders Christiansen och Taha Ali. Noterbart är att även landslagsmålvakten Zecira Musovic finns med i klubbens topp fem, trots att hon spelar i damlaget.
– Zecira är en fantastisk målvakt och en förebild för många, skriver MFF:s marknadsdirektör Anna Nordström-Carlsson till Fotbollskanalen.
Damspelare i toppen även i Häcken
Även BK Häcken har en damspelare bland de mest populära.
Felicia Schröder finns med i klubbens topp fem, tillsammans med namn som Amor Layouni och Mikkel Rygaard.
– Väldigt kul! Hon är ganska mycket i ropet nu och har blivit lite av en publikfavorit. Hon är populär bland yngre, skriver klubbens shopansvarige Måns Runsten Swärd.
Lokala profiler säljer bäst
I IFK Göteborg är Tobias Heintz den mest populära spelaren, medan Christoffer Nyman dominerar försäljningen i IFK Norrköping – där han står för hela 80 procent av tröjköpen med namntryck.
I Värnamo toppar Marcus Antonsson, i Degerfors Daniel Sundgren, och i Mjällby säljer Elliot Stroud bäst.
Flera klubbar vittnar om att tröjförsäljningen inte bara handlar om pengar, utan också om identitet och gemenskap.
– Intäkterna är sekundära jämfört med varumärkesbyggandet. Vi stärker relationen med våra supportrar och färgar vår stad i våra färger, säger Melker Gunillasson-Sevä, merchandise-ansvarig i IK Sirius.
En växande inkomstkälla
Många klubbar beskriver matchtröjorna som den viktigaste produkten i sin merchandise-försäljning. I AIK står de för runt 30 procent av den totala shoppens omsättning, medan mindre klubbar som Värnamo och Öster ser försäljningen som “en central del” i ekonomin.
I Mjällby har efterfrågan till och med överträffat utbudet.
– Vi har haft svårt att möta efterfrågan i år, vilket är ett lyxproblem. Vår framgång har gjort att tröjorna sålt slut flera gånger, säger Emelie Lindström, B2C-ansvarig i klubben.
Så ser topplistan ut – klubb för klubb
AIK:
1. Anton Salétros
2. Mads Thychosen
3. Filip Benkovic
4. Aron Csongvai
5. Bersant Celina
Hammarby:
1. Nahir Besara
Malmö FF:
1. Pontus Jansson
2. Anders Christiansen
3. Taha Ali
4. Robin Olsen
5. Zecira Musovic/Otto Rosengren
BK Häcken:
1. Amor Layouni
2. Zeidane Inoussa
3. Silas Andersen
4. Mikkel Rygaard
5. Felicia Schröder
IFK Göteborg:
1. Tobias Heintz
2. Max Fenger
3. Gustav Svensson
4. August Erlingmark
5. Kolbeinn Thordarson
IFK Norrköping:
1. Christoffer Nyman
2. Isak Andri Sigurgeirsson
3. David Moberg Karlsson
4. Axel Brönner
5. Moutaz Neffati
Mjällby AIF:
1. Elliot Stroud
2. Jacob Bergström
3. Viktor Gustafson
IFK Värnamo:
1. Marcus Antonsson
2. Simon Thern
3. Ajdin Zeljkovic
Degerfors IF:
1. Daniel Sundgren
2. Bernardo Morgado
3. Christos Gravius
IK Sirius:
1. Leo Walta
2. Robbie Ure
3. Isak Bjerkebo
GAIS:
1. Axel Henriksson
2. Amin Boudri
3. Gustav Lundgren
Östers IF:
1. Alibek Aliev
2. Mattis Adolfsson
3. Tatu Varmanen
Halmstads BK:
1. Joel Allansson
2. Villiam Granath
3. Bleon Kurtulus
Djurgårdens IF:
1. Tobias Gulliksen
2. Keita Kosugi
3. August Priske
4. Tokmac Nguen
5. Mattias Siltanen